פיתוח מיומנויות ניהול הוא ללא ספק אחת המשימות המשמעותיות ביותר איתה מתמודד כל ארגון. יחד עם זאת, פיתוח מיומנויות זה עשוי להיות גם אחת המשימות המורכבות ביותר, בהתחשב במגוון וריבוי התפקידים המוטלים על המנהל הממוצע והטרוגניות העובדים (דור X,Y,Z) אותם מובילים המנהלים היום.
פיתוח מיומנויות ניהול – היכן להתחיל?
הבסיס לפיתוח מיומנויות ניהול בנוי מ-4 תחומים עיקריים: עובדים, תהליכים, רווח והתפתחות האישית. ברור שאף אחד לא יכול להצטיין בכל תחום. אז איך ניתן לנהל טווח מיומנויות כה רחב?
- התחילו במודעות לחשיבות המיומנויות אלה והמשיכו בפיתוח רמת מיומנות בסיסית בכל אחת מהן.
- התמקדו במיומנויות החשובות לכם יותר, שחררו והאצילו סמכויות בהיבטים אחרים של תפקידכם.
- ניתן לגייס את הצוות לעזרתכם בהובלה. כך תתרמו לפיתוח העובדים ולהעצמה תפקידית, ותעודדו אותם לשלב כוחות למען פעולה משותפת.
- אל תשכחו: בפיתוח מיומנויות לניהול נכון, שימו דגש דווקא על נקודות החוזק שלכם.
מהו הצעד הראשון לפיתוח כישורי ניהול?
- למידה, בניית בסיס מוצק הנשען על הכרת היסודות בתחום מיומנויות הניהול ותרגול יסודות אלה.
- הדגשה והעצמה של נקודות החוזק שלכם תתרום באופן משמעותי לניהול שלכם.
לפניכם ארבע מיומנויות ניהול עיקריות: טיפוח עובדים, תהליכי העבודה, רווחים והתפתחות אישית.
טיפוח עובדים
המוטיבציה של כל אחד מאיתנו עולה ככל שאנחנו עוסקים בעבודה בעלת משמעות אמיתית. כדי להגביר את המוטיבציה, עליכם לראות את התמונה הגדולה, מעבר לשגרה ולפונקציונליות, ולהעבירה לעובדיכם. פיתוח מוטיבציה כרוך בטיפוח תחושת הערך והתכלית של העובדים. לכן, בכול תוכנית פעולה שאתם מכינים, הגדירו באופן ברור את מטרת המשימה וערכיה באופן כזה שתובן היטב גם בקרב עובדי החברה.
- זכרו להציב את העובדים תמיד במקום הראשון.
- אפשרו לעובד להתפתח מקצועית, לפתח את יכולותיו, לממש את הפוטנציאל שלו, ולבטא את הכישרונות והיצירתיות הטמונים בו.
- התאימו את נקודות החוזק של העובד לתפקיד המיועד לו, והתאימו את התפקיד לעובד.
כמנהלים חשוב לבנות אמון, להעריך את תרומת הצוות, הערכה אקטיבית, ולעודד התלהבות ודינמיות בזמן שאתם מהווים דוגמה אישית. טפלו בכל קונפליקט באופן מיידי והגון, וצרו מערכות יחסים טובות עם העובדים, הלקוחות והמנהלים האחרים. הדרך ליצירת צוות איכותי מתחילה בהאצלת סמכויות ובהענקת שליטה ובחירה חופשית, באופן שבו העובד יבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר.
כמו כן, העובדים מבלים חלק גדול מחייהם במקום עבודה, לכן באחריותכם להפוך אותו לנעים ופרודוקטיבי. דאגו לסביבת עבודה מתאימה למשימות שעל העובד לבצע, וזכרו שהטכנולוגיה משנה את אופי מקום העבודה, כך שמדי פעם יהיה עליכם ועל עובדיכם להסתגל לתנאים חדשים.
קראו עוד על סדנאות לעובדים
תהליכי עבודה
מיומנויות הניהול באשר לתהליכי העבודה קשורות גם ללקוחות. בדקו תהליכים מנקודת המבט של הלקוחות והבטיחו שהתהליכים יספקו להם ערך. זכרו כי מנהלים טובים נמצאים בשאיפה מתמדת לשיפור איכויות, מקפידים לפתח קשרי לקוחות טובים ומשמרים לקוחות קיימים. עליכם להבין את נושא המכירות והשיווק לעומקו, ולהתמצא בתהליך מימוש ההזמנות מתחילתו ועד סופו.
- המיומנויות לניהול תהליכי עבודה מתחילות ביכולת להציב מטרות ויעדים, לפקח על ביצוע נכון ויעיל, לשלוט בתהליך ולתת משוב – תוך יצירת מוטיבציה לביצוע טוב יותר. חפשו כל העת דרכים יצירתיות ויעילות לפתרון בעיות ולקבלת החלטות.
- מיומנויות הקשורות לניהול תהליכי עבודה מצריכות הכרת יסודות של "ניהול הפרויקטים". מומלץ ליזום פרויקטים שיתרמו לשיפור תהליכי העבודה, ויעשו שימוש במתודות עבודה חדשות ובגישות שונות לשיפור מתמשך.
רווח
אם תתנהלו היטב בכל התחומים האחרים, הרווחים לא יאחרו להגיע. מתפקידכם כמנהלים לאזן את העלויות מול ההכנסות, לדאוג להשלמת הביצועים במסגרת התקציב, ולזכור כי הרווח ניתן למדידה במונחים שהם מעבר לכספיים בלבד. הציבו יעדים וחיתרו להשגתם במסגרת התקציב.
התפתחות אישית
ההשקעה החשובה ביותר שתוכלו ליישם טמונה בהתפתחות האישית שלכם. מנהלים טובים מקפידים לפתח את מיומנויות הניהול בקביעות– לא רק בקורסי חובה, אלא גם בלימודים מעמיקים ומעשירים. ההתפתחות האישית מתבטאת בשאלה עד כמה אתם מעודכנים בחידושים בתחום, משתמשים במגוון שיטות לפיתוח אישי ומקצועי, ומתמקדים בנקודות החוזק שלכם.
לסיכום, פיתוח מיומנויות ניהול הוא מסע ארוך המסייע לכם לחדד הן את המיומנויות החשובות והן את התחומים הקריטיים בהם עליכם להתמקד. שילובם של השניים עשוי להפוך אתכם למנהלים טובים יותר.
קראו כאן על קורס פיתוח מיומנויות ניהול
פיתוח מנהלים לטובת פיתוח הארגון
פיתוח מיומנויות הניהול הוא אולי אחת הפעילויות הקריטיות ביותר איתן מתמודד כל ארגון. בנוסף לזאת, פיתוח מנהלים, שלא כמו פיתוח הצוות במסגרת סדנאות לעובדים, יכול להיות גם אחד התהליכים המורכבים ביותר בהתחשב ברב גוניות של תפקידיו של המנהל הממוצע. כל ייעוץ ארגוני יוצא מתוך הנחה שאין זה פשוט לפתח מגוון רחב של כישורים ניהוליים באופן יעיל. וכדי לפשט במעט את העניין, כשמדובר על פיתוח מנהלים, ניתן להתבונן על הנושא משלוש נקודות מבט ניהוליות מכריעות:
- התמקדות – היכולת לכוון את תשומת הלב והמאמץ על מה שחשוב.
- עשייה – היכולת לעשות דברים, doing. היכולת לגרום למיומנויות ניהול יעילות, להתרחש, הלכה למעשה.
- ידיעה – היכולת לבנות את הידע המפורש והנרמז, לגרום למנהל לדעת כיצד ומדוע הוא מנהל. להיות במצב של ידיעה.