משבר הקורונה, מגה משבר, מלווה בהשלכות ואתגרים ניהוליים מנהיגותיים. גם שאנו מתורגלים בהתמודדות עם מצבי משבר ארגוניים וכלכליים יש לראות את מגה המשבר הזה גם כהזדמנות.
ראשית, מדובר בהסתגלות למצב החדש ועיצוב הארגון ביעילות ובגמישות בהתאם לצרכים. ההליך בהחלט מאתגר, יש אנשים, עובדים, קולגות, משפחות כולם מושפעים ברמה הכי אישית. יחד עם זאת, מומלץ לחשוב על היציאה מהמשבר – 'היום שאחרי'.
היום יותר מתמיד, מנהלים חייבים לסגל מנהיגות משלבת. תקופות כאלו, של מגה משבר, יוצרות קושי, התכנסות, התעסקות בדחוף, והשקעת משאבים במזעור נזקים. זו התנהלות מסוג מסוים. דווקא במצבים מסוג זה, נדרשים מנהלים לראות את ההזדמנויות מתוך הקושי. לכן, כדאי לשלב התנהלות של הנעה לחשיבה מחוץ לקופסה, הזמנה ליצירתיות. כדברי אחד מלקוחותינו ההתנהלות חייבת להיות "התכנסות, הגנה כלפי פנים והתקפה החוצה – כיבוש לקוחות, השקעה בשווק." המעבר להכנה לקראת היציאה מהמשבר, הכנה לשלב הבא, היום שאחרי, יש בה גם לשמר ולחזק את המחוברות הארגונית של כלל העובדים.
לכן, מנהלים שיעסקו בהכנה ליום שאחרי יצליחו לזהות הזדמנויות לצמיחה, הרחבת תחומים וכניסה לתחומים חדשים. בנוסף, יוכלו לבנות תרבות ארגונית המבוססת על שיתופי פעולה, יוזמה, יצירתיות, והקשבה.
לאחר שהטמענו את ההתנהלות החדשה על פי ההנחיות והצורך הארגוני/עסקי. הגיע הזמן להתחיל להניע את שלב ההתנהלות הנוסף, ההזדמנויות, חשיבה על היציאה מהמשבר. זיהויי הזדמנויות – מוצרים חדשים, שיטות שיווק אחרות, אסטרטגיות יצירתיות- התנהלות, מנהיגות היברידית.
בהמשך למאמר הקודם שלנו, https://teaming.co.il/dealing-with-a-crisis/ בו נתנו לכם המלצות להתנהלות נכונה בזמן משבר תוך שמירה על החוסן הארגוני, נשאלת השאלה, איך מניעים את שלב 'היום שאחרי'/ היציאה מהמשבר?
רעיונות והמלצות:
- הקצו זמן ללמידה משותפת של השלכות המשבר על השוק שלכם. על תהססו לדבר על הקשיים ועל השינויים המתרחשים סביבת העסקית שלכם כולל פעילויות / יוזמות שכבר ביצעתם. השלב הראשון בהתארגנות לקראת היום של אחרי זו ההתבוננות בשינויים ובהשלכות של המשבר. העלו הצלחות ונקודות לשיפור מאירועים שהתרחשו לאחרונה. (הקפאת פרויקט, קידום זמני אספקה, זכיה במכרז, הפסד במכרז ועוד)
- בישיבות הקבועות הקצו חלק מזמן הישיבה להעלאת רעיונות חדשים. העיסוק בחשיבה עתידית מעבר לפתרון בעיות ואתגרים כאן ועכשיו, מאפשר יצירת אווירה של 'נחפש את ההזדמנויות שנוצרות פה'. המרחק הפיזי, והמנטלי, שנכפה עלינו הוא קרקע פורייה לצמיחה של רעיונות חדשים.
- חשבו בגדול, הרשו לעצמכם ולצוות לחלום, השתמשו לדוגמה במודל "Disney" (החולם, המציאותי, המבקר). הזהרו מלפסול רעיונות שנראים על פניו כקשים ליישום. לימדו כל רעיון לעומק, יתכן שהדיון ברעיון שהוצע וביישומו יניבו רעיונות אחרים.
- קיבעו סדרת פגישות וירטואליות ייעודיות "פגישת היום שאחרי" / "פגישת ה Exit " עם הצוות שלך, צוות ההנהלה, צוות המובילים, חברי הצוות. להזמין אותם להעלות רעיונות חדשים, לייצר למידה משותפת מהמציאות שנתקלים בה היום. השאלה המובילה – איפה ההזדמנות להביא ערך ללקוחות?
- במצבי ניהול משבר המנהל הוא המוקד. פונים אליו, הפגישות מנוהלות על ידו. בשלב זה עליכם לעודד עבודה בין חברי הצוות. נצלו את האתגר של ההערכות לקראת 'היום שאחרי' ואת הערבות ההדדית שהתחזקה, לפיתוח שיתופי פעולה מפתיעים בין חברי צוות. לדוגמה- תנו משימות לכמה חברי צוות, איתור צרכים שעלו אצל לקוחות, המלצה על מוצרים חדשים, מחשבות על תחומים נוספים או הרחבת שרות.
נכון זה לא פשוט. יחד עם זאת, זה בהחלט ניתן לביצוע. ראו זאת כהזדמנות נפלאה לפיתוח הארגון שלכם.
ברמה העסקית – גיבוש רעיונות יצירתיים, הזדמנויות לכניסה לתחומים חדשים, ושווקים חדשים.
ברמה הארגונית – זו הזדמנות לשבור קירות, לייצר אמון, לחזק את המחוברות הארגונית וליצור תרבות של עבודת הצוות.
נוכל לסייע לכם/ן לתכנן וליישם את ההתנהלות ב'יום שאחרי'. לקבלת המלצות למבנה ישיבת ההנהלה פנו אלינו באישי (Facebook LinkedIn ) במייל [email protected]