בכל ארגון מפתחים צוותי עבודה כדי לעמוד ביעדים, לשפר ביצועים ולייעל את העבודה בחברה. פיתוח צוות אינו דבר של מה בכך, זהו תחום מורכב ומאתגר מאחר ויש להרכיב צוות אפקטיבי המסוגל לעמוד במשימות שהוגדרו.
לאחר הקמת הצוות מעובדי הארגון יש לקבוע מי עומד בראשו, וחשוב לפתח גם מערכת יעילה להערכת ביצועים, על מנת לבחון בזמן אמת את רמת ביצועי הצוות, כל עובד בפני עצמו וכקבוצה יחד. הערכת ביצועים מאפשרת לשפר את עבודת הצוות, לקבל משוב חשוב למנהלי הארגון, לבנות יחסי אמון ולהגביר את המוטיבציה של חברי הצוות.
חשיבות פיתוח צוותי עבודה בארגון
כיום ברוב הארגונים נהוג להקים ולפתח צוותים כדי לבצע את המשימות השונות בארגון, באופן מיטבי, וכדי לנצל את כוח האדם המיומן להשגת היעדים ולהצלחת העסק. צוות עבודה כולל לפחות שני עובדים, אך לרוב הצוות מונה יותר אנשים. כדי שהצוות יצליח יש לספק עבורו את כל התנאים הנדרשים, לרבות יד מכווינה והצבת יעדים ברי השגה.
באמצעות פיתוח עובדים בארגון והקמת צוותי עבודה ניתן לשפר את התפוקה, לקצר ולייעל תהליכי עבודה, לשפר את השירות ללקוחות הארגון, להתמודד עם אתגרים מורכבים ולמנף את הצלחת הארגון לכיוונים נוספים. לכן, אין זה פלא כי ארגונים רבים מקיימים סדנאות למנהלים על ידי חברה חיצונית המתמחה בפיתוח עובדים וצוותים ובהעצמת מנהלים, וזאת באמצעות תהליך למידה חווייתי, ייחודי ומכונן.
פיתוח צוות מגובש ונחוש להשגת המטרות מאפשר לארגון לפרוץ קדימה, להשיג את המטרות השונות ולהצליח. בארגונים רבים הבינו כבר את חשיבות של פיתוח עובדים ומנהלים, לכן הם נעזרים בחברה מקצועית ומובילה בתחום. יש מגוון סדנאות למנהלים ולעובדים בדרגים השונים, הסדנאות מספקות תמורה מלאה למחיר והארגון זוכה ליתרונות רבים כגון:
- שיפור משמעותי בביצועי הארגון
- שיפור בתפוקת העובדים והמנהלים
- פיתוח כישורי מנהיגות
- העצמה אישית
- פיתוח ושיפור חשוב במיומנויות כמו תקשורת בין אישית, מנהיגות, יצירתיות וכדומה
- ניהול אפקטיבי של מצבי משבר בארגון
הערכת ביצועי הצוות
הקמת צוותים בארגון מחייבת תכנון מקצועי והיערכות נכונה, כאמור יש לספק לצוות את כל התנאים הנדרשים עבורו כדי להיות אפקטיבי ולהשיג את המטרות עליהן הוחלט מראש, בהתאם ליעדי הארגון ומטרותיו השונות. כמו כן, כדי להגביר ולשפר את תפוקת הצוות יש לכלול הערכת ביצועים כחלק בלתי נפרד מעבודת הצוותים בארגון. כיום מקובל לבצע את הערכת ביצועי הצוות באמצעות משוב 360 מעלות, כלומר מבצעים הערכת מקיפה המבוססת על שקלול חוות דעת מכל הגורמים המקיפים וקשורים לצוות וכמובן לעובדים המרכיבים אותו.
להערכת ביצועים בצוות יש תפקיד מרכזי וקריטי להצלחתו, זהו משוב חשוב עבור מנהלי הארגון והממונים על עבודת הצוות כדי לשפר הישגים, לזהות חוזקות וחולשות, לאתר עובדים בעלי כושר מנהיגות ועוד. ראוי לציין כי בהערכת הביצועים מודדים פרמטרים שונים, חלקם קשורים וחשובים לממונים ולמנהלי הארגון וחלקם קשורים להערכת ולדירוג העמיתים המשתתפים בצוות. בין השאר, באמצעות הערכת ביצועים בצוות ניתן להשיג את המטרת הבאות:
- זיהוי עובדים בעלי יכולות גבוהות וכישורים מיוחדים
- גיבוש דעה מעמיק על עבודת הצוות והצלחותיו
- הגברת מוטיבציה בקרב חברי הצוות
- הבטחת שליטה ואמצעי פיקוח נחוץ לבדיקת תפקוד הצוות ולהערכת ביצועיו
- אמצעי יעיל ואפקטיבי לקבלת החלטות בארגון ולשיפור ביצועים
- כלי יעיל למנהלי הארגון לצורך קידום עובדים, פיטורים, השמה ועוד
- משוב מאפשר לחברי הצוות לשקף את דעתם ולקבל הכוונה וייעוץ
כאמור, הערכת הביצועים מהווה חלק בלתי נפרד מעבודה הצוות, אין להסתפק רק במשוב הנעשה על ידי ראש הצוות אלא מומלץ להשתמש בטכניקות ובכלים חדשים ומתקדמים המאפשרים לקבל משוב מקיף ורחב מצד כל הגורמים הרלבנטיים שקשורים לעבודת הצוות ומושפעים ממנו.
איך מבצעים הערכת ביצועים בצוות?
הערכת ביצועים מחייב הכרות עם מתודות שונות בתחום, לכן מומלץ לשלוח מנהלים ובכירים בארגון לסדנאות פיתוח עובדים ומנהלים. במהלך הסדנאות המקצועיות רוכשים ידע וכלים הן להקמת צוותים וניהול ולפיקוח עבודת הצוות, והן לפיתוח מודל פנים ארגוני להערכת ביצועי הצוות. כך הארגון משתפר, יכול לעמוד במשימותיו, להתמודד עם כל האתגרים ולשפר משמעותית ביצועים ותהליכי עבודה שונים.
יש שלוש שיטות עיקריות להערכת הצוות: גישת ערכים מוחלטים, גישת ערכים יחסיים וגישת יעדים. בסדנאות לפיתוח צוותים ומנהלים, המשתתפים זוכים לידע מעמיק בנושא, אותו הם מיישמים בעבודת הצוות, וכך הארגון מייעל את עבודתו, עומד ביעדים וחברי הצוות זוכים ליד מכווינה ולביקורת בונה.