האם אתם מנהלים או מנהיגים? אם שאלה זו לא עלתה אף פעם בדעתכם, בוודאי תופתעו מההבדלים הרבים והמשמעותיים הקיימים בין שני הטיפוסים הללו: המנהיג והמנהל. אבל נתחיל קודם כל בחשיבות פיתוח העובדים והמנהלים.
פיתוח מנהלים ועובדים
ארגון, המחפש דרכים אפקטיביות לפיתוח מנהלים ולהפיכתם למנהיגים, יתחיל בדרך כלל במפגש עם חברה לפיתוח ולייעוץ ארגוני. החברה תציג בפני הארגון את הדרכים והשיטות השונות שיכולות לקדם פיתוח ארגוני, כמו:
- פיתוח צוות המתבסס על סדנאות מקצועיות למנהלים ולעובדים.
- או סדנת מנהלים בכירים, שמתמקדת, בין השאר, ביצירת חזון משותף או בדרכים ליצירת שיתופי פעולה מניבים.
על פיתוח ההנהלה הבכירה:
אחת הגישות המשמעותיות בתורת הניהול גורסת כי ההשפעה הגדולה ביותר על ההצלחה הארגונית, נתונה בידיה של ההנהלה הבכירה. לפי גישה זו, בכוחה של ההנהלה הבכירה
להצעיד את החברה קדימה במגוון דרכים, לדוגמה:
- ליצור צוות הנהלה בכיר שמאופיין בשיתוף פעולה, ביצירה משותפת Collaboration– בכדי לאפשר תיעדוף וריכוז מאמצים, ליצור גמישות בניהול החברה, לטייב ולזרז את תהליכי קבלת ההחלטות ועוד.
- לשמר עובדים כישרוניים – לפעול למען יצירת נאמנות ומחוברות עובדים, בעיקר בעלי הכישורים הבולטים, כדי שאלה יישארו נאמנים לארגון ולא יפזלו לעבר הצעות עבודה קורצות יותר.
על פיתוח צוות הניהול בחברה:
סדנאות להעצמת צוות הניהול בדרגות הביניים, וסדנאות לפיתוח מנהיגות ארגונית – מיועדות לאפשר לארגון להשיג יעדים בשוק התחרותי בעידן הגלובאלי. שוק, אשר בו אי הוודאות וריבוי המשתנים הם לחם חוק.
מציאות שכזאת דורשת ארגון שיוצר צוות ניהולי מגובש ונחוש, שמוביל את העובדים להשגת המטרות והיעדים המשותפים.
פיתוח מנהלים, המשתמש בתכנית אימון מיוחדת ואפקטיבית לגיבוש צוות הניהול, יצליח לצייד את המנהלים בכלים ובמיומנויות הנדרשים לטיפוח תרבות ארגונית, המאופיינת בשיתופי פעולה ובשיתופי ידע, החיוניים כל כך להבלטת הארגון בשוק התחרותי הקשוח.
על פיתוח העובדים:
פיתוח עובדים נועד לתרום הן לקידום הארגון והן לקידום העובד עצמו. סדנאות לעובדים מעניקות כלים ושיטות לטובת:
- הגדלת האפקטיביות
- שיפור מיומנויות ההשפעה
- רתימת העובדים ליצירת שיתופי פעולה איכותיים בכול קשת הממשקים (ספקים, שותפים, לקוחות)
למה לבחור בשיטת לימוד התנסותית?
סדנאות לעובדים ולמנהלים הנערכות בדרך התנסותית ומציעות למידה חווייתית (Experiential Learning), מאפשרת למשתתפים ללמוד הן על עצמם והן על אחרים, תוך:
- התנסות עצמית
- ניתוח ההתנסות
- המשגת ההתנסות והחוויה
- והטמעת החוויה, הכלים והמידע החדש
שיטה התנסותית, המשלבת בין למידה קוגניטיבית לבין אימון פסיכו-תרפי, היא דרך הכשרה יעילה התורמת לחוויית למידה משמעותית המקדמת את העובד, שבתורו יקדם גם את הארגון.
להפוך את המנהלים למנהיגים מובילים
כשאתם מקדמים עובדים לתפקיד שבו עליהם לנהל אנשים, מנהלים לא יהפכו אוטומטית למנהיגים. יש כמה הבדלים חשובים בין מנהלים לבין מנהיגים. הנה כמה מהם:
מנהלים יוצרים יעדים, מנהיגים יוצרים חזון
- מנהלים מתמקדים בקביעת יעדים, במדידתם ובהשגתם. הם שולטים במצבים כדי להשיג את היעדים ואף מעבר להם.
- מנהיגים משרטטים תמונה של מה שנראה להם אפשרי, ואז מעוררים השראה ומעודדים את האנשים להפוך חזון זה למציאות. הם חושבים כמה צעדים קדימה, מעבר למה שאחרים חושבים, ומדרבנים את האנשים להיות חלק ממשהו גדול יותר. הם מודעים לעובדה שצוות שמתפקד ברמה גבוהה, יכול להשיג הרבה יותר מעובד שפועל לבדו.
- מנהלים מתמקדים בקביעת יעדים, במדידתם ובהשגתם. הם שולטים במצבים כדי להשיג את היעדים ואף מעבר להם.
מנהלים שומרים על סטטוס קוו, מנהיגים הם סוכני שינוי
- מנהלים דבקים במה שעובד, תוך חידוד המערכות, המבנים והתהליכים – במטרה לשפר אותם.
- מנהיגים רואים עצמם בוראי מציאות הם נהנים לעצב מחדש. החדשנות היא המנטרה שלהם. הם מאמצים שינויים ויודעים שגם כאשר הדברים עובדים, יש בוודאי דרך טובה יותר להתקדם. מנהיגים מבינים ומקבלים את העובדה ששינויים במערכת, יוצרים לעתים קרובות גלים.
מנהיגים הם מקוריים וייחודיים
- מנהלים מחקים את היכולות וההתנהגויות שלמדו מאחרים, ומאמצים סגנון מנהיגות קיים, במקום להגדיר לעצמם סגנון מקורי משלהם.
- מנהיגים מעדיפים להיות הם עצמם. הם מודעים לעצמם ופועלים לבניית המותג האישי, הייחודי והמובחן שלהם. למנהיגים נוח בנעליים שלהם והם מוכנים להתבלט מעל לשאר. הם אותנטיים והם שקופים.
מנהלים שולטים בסיכונים, מנהיגים לוקחים סיכונים
- מנהלים פועלים למזעור הסיכונים. הם בוחרים להימנע או לשלוט בבעיות, ולא לאמץ אותן.
- מנהיגים מוכנים לנסות דברים חדשים, גם אם אלה עלולים להסתיים בכישלון חרוץ. מנהיגים יודעים שהכישלון הוא במקרים רבים צעד הכרחי בדרך להצלחה.
מנהלים מתמקדים בהווה, בטווח הקצר, מנהיגים לטווח הארוך
- מנהלים עובדים על יעדים קצרי טווח ומחפשים הכרה או דברי שבח באופן קבוע.
- למנהיגים יש התכוונות (מהבחינה הפילוסופית). הם בוראי מציאות, עושים את מה שהם מצהירים שיעשו, ושומרים על מוטיבציה לקראת מטרה גדולה, ולעתים רחוקה מאוד. הם נותרים מוטיבציוניים גם מבלי לקבל תגמולים בקביעות.
מנהלים מסתמכים על כישורים קיימים ומוכחים, מנהיגים צומחים באופן אישי
- מנהלים, בדרך כלל, משכפלים את מה שהפך אותם למוצלחים. הם משכללים מיומנויות קיימות ומאמצים התנהגויות מוכחות.
- מנהיגים יודעים שאם הם לא לומדים כל יום משהו חדש, הם לא דורכים במקום, אלא נותרים מאחור. מנהיגים נותרים סקרנים ורוצים להישאר רלוונטיים בעולם העבודה המשתנה, ללא הרף. הם מחפשים מידע ואנשים שירחיבו את אורח החשיבה שלהם.
מנהלים בונים מערכות ותהליכים, מנהיגים בונים מערכות יחסים
- מנהלים מתמקדים במבנים הדורשים להציב יעדים ולהשיג אותם. הם מתמקדים באנליזות ומוודאים שהמערכות במקומן כדי להשיג את התוצאות הרצויות. הם עובדים עם אנשים ועם המטרות והיעדים שלהם.
- מנהיגים מתמקדים באנשים. כלומר, בכול בעל עניין עליו הם צריכים להשפיע כדי לממש את החזון שלהם. מנהיגים יודעים מיהם בעלי העניין שלהם ומבלים איתם את רוב זמנם. הם בונים נאמנות ואמון, על ידי כך שהם מקיימים את ההבטחות שלהם באופן עקבי.
מנהלים מדריכים ונותנים הוראות, מנהיגים מובילים
- מנהלים מקצים משימות ומספקים הדרכה לביצוע משימות אלה.
- מנהיגים יודעים שהאנשים שעובדים עבורם מצוידים בתשובות או מסוגלים למצוא אותן בעצמם. הם רואים באנשים שלהם דמויות בעלות יכולת, והם אופטימיים לגבי היכולת של אנשים אלה למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם. הם עומדים בפיתוי להנחות את האנשים מה לעשות ואיך לעשות זאת.
למנהלים יש מועסקים, מנהיגים יוצרים מעריצים
- למנהלים יש צוות שעוקב אחר ההוראות שלהם ומבקש לרצות את הבוסים שלהם.
- למנהיגים יש אנשים שעושים מעל ומעבר כדי ללכת בעקבותיהם. האנשים שעוקבים אחריהם הופכים למעריצים מדהימים ולמקדמים נלהבים. הם עוזרים למנהיגים לבנות את המותג ולהשיג את היעדים שלהם.
צרכי עולם העבודה במאה ה-21
אופי מקום העבודה השתנה בעשורים האחרונים. העסקים מאמצים השקפה כלל עולמית הולכת וגוברת, עם עובדים יותר ויותר מגוונים. תהליכי תקשורת פנימיים וחיצוניים הופכים יותר ויותר שיתופיים, ופחות היררכיים.
בעולם שמונע טכנולוגית, נראה שמספר הולך וגדל של הסחות דעת מאתגרות את המנהלים והעובדים בעולם העבודה המודרני. זה דורשת מודעות גבוהה יותר, כושר המצאה ויכולת ניהול זמן, אשר יאפשרו הן למנהלים והן לעובדים לשמור על פרודוקטיביות ואפקטיביות באופן רצוף.
ככול שעולם העבודה ממשיך להתפתח, כך מנהלי המאה ה-21 חייבים לרכוש איכויות ותכונות שיאפשרו להם לעמוד בחזית ההנהגה העסקית. פיתוח ארגוני אמור לאפשר לכלל אנשי הצוות להתפתח בכיוון אשר מתאים לעידן העבודה של ימינו.