בניית צוות בארגון מאפשרת לעסק להשיג את מטרותיו, לעמוד ביעדים שונים ולהשלים משימות בזמן הנקבע לכך מראש. צוות בארגון הינו אוסף של עובדים הפועלים יחד בשיתוף פעולה קבוצתי, כל חבר בצוות נדרש לעמוד במשימות שונות ולעבוד יחד ובתלות הדדית.
צוות בארגון מונה לפחות שני חברים, לרוב יותר. הצוות מקבל יעד ביצוע מוגדר מראש או מטרה מוסכמת. כדי להשיג את המטרה והיעד, חברי הצוות נדרשים להבניית מנגנונים, לרבות חלוקת תפקידים, אחריות אישית וקבוצתית, תיאום פעולה, מנגנוני פיקוח ובקרה וכמובן הגדרת משימות.
מרכיבים המייחדים צוות אפקטיבי
מייק וודקוק הגדיר את המונח צוות כקבוצת אנשים בעלי מטרות משותפות אשר צריכים לעבוד יחד על מנת להשיגן. חברי הצוות מהווים קבוצת תפקוד מוגדרת ומובחנת במערכת הארגונית, הם תלויים אחד באחר באופן הדדי, וכל אחד מהחברים מביא את ניסיונו וכישוריו על מנת להשיג את המטרות המשותפות.
כדי להרכיב צוות אפקטיבי ויעיל בארגון, המסוגל להשיג את המטרות המשותפות, נדרשים מנהלי הארגון לקבל החלטות חשובות ולהוביל צוותים מגובשים. מאחר וצוות מונה מספר חברים ועלולים להיווצר קונפליקטים ביניהם, חשוב כי מנהלי הארגונים יעברו קורסים וסדנאות בתחומי מיומנויות ניהול נכונות. בארגונים מובילים מקובל לשלוח בכירים, מנהלי מחלקות וראשי צוותים להכשרות מקצועיות בתחום זה.
בין המרכיבים המייחדים צוות אפקטיבי :
- אווירה נינוחה ורגועה
- ניהול דיונים משותפים
- הקשבה ותקשורת בין אישית טובה
- קבלת החלטות משותפת בהסכמה
- גיבוש מטלות המוסכמות על חברי הצוות
- מנהיג (ראש הצוות) אינו משתלט על הקבוצה ולא משתמש בסמכותו כדי להכניע את החברים
- דיון אפקטיבי במחלוקות תוך מציאת פתרונות יצירתיים
מיומנויות ניהול נכונות הנדרשות לבניית צוות בארגון
במציאות של עולם העבודה המודרני, ובמיוחד בארגונים גלובליים בחברות בענף ההייטק, ניתן דגש רב על פיתוח מיומנויות ניהול למנהלים ולעובדים. בארגונים רבים נדרשת עבודת צוות, בעולם ההייטק חלק גדול מהעבודה מבוסס על עבודת צוות, כאשר עובדים יכולים להשתתף בצוות אחד או יותר.
לבניית צוות יעיל ואפקטיבי המסוגל להשיג את המטרות והיעדים נדרשות מיומנויות ניהול כגון:
- כושר מנהיגות להובלת עובדים ותהליכים פנים ארגוניים
- הגדרת יעדים ברי השגה
- תקשורת בינאישית ברמה גבוהה
- ניהול אפקטיבי של קונפליקטים, חילוק דעות בצוות ומשברים
- שיפור מוטיבציה בקרב חברי הצוות
- קבלת החלטות מהירה ונכונה
- משוב שוטף לחברי הצוות
- יצירת סביבת עבודה תומכת, מאתגרת, מהנה ויצירתית
חשיבות הצוות בארגון המודרני
בניית צוותים בארגון נועדה לבצע ביעילות את המשימות הארגוניות השונות, עבודה בצוותים מגבירה את פריון העבודה, מאפשרת להשיג את היעדים, מעלה את הפרודוקטיביות של הארגון, חוסכת עלויות ומשאבים אחרים ועוד. כמו כן, עבודה בצוותים מאפשרת לארגון למדוד את אפקטיביות עבודת הצוות, לשפר ביצועים, לנהל משברים, לפתור בעיות ולנצל ולתעל את המשאבים של הצוות למען השגת מטרות ויעדים.
עם זאת, לא ניתן לצפות מעובדי הארגון המצורפים לצוותים שונים לעמוד במשימות המשותפות, ללא יד מכווינה, משוב, ביקורת ומתן כלים אפקטיביים לחברי הצוות. לפיכך, חשוב כי כל ארגון יקצה משאבים לטובת סדנאות פיתוח מנהלים ועובדים, ולהכשרת מנהלי צוותים מוכשרים ויצירתיים.
מסגרת יעילה לבניית צוות בארגון
ניהול צוות בארגון אינו דבר של מה בכך, מעבר לכריזמה של ראש הצוות והגדרת מטרות על ידי מנהלי הארגון, יש לספק לחברי הצוות את כל התנאים הנדרשים להצלחתם. חשוב כי הצוות יפעל כמקשה אחת, למרות חילוקי דעות ואינטרסים שונים מצד כל אחד מחברי הקבוצה. כמו כן, יש לספק לצוות סביבה תומכת ונינוחה, ליצור קונצנזוס סביב מנהיג ואפשרות לקבל החלטות גם בלעדיו.
הצלחת הצוות תלויה בפרמטרים רבים כגון תקשורת פתוחה ויעילה, מיומנויות לפתרון קונפליקטים ובעיות, מציאת פתרונות יצירתיים, גיבוש עבודה צוות יעילה ונכונה, השתתפות פעילה של כל חברי הצוות, הגדרת מטרות ברורה ונכונה וכיוצא בזה.
סדנאות בניית ולניהול צוותים בארגון
הפתרון לבניית ולגיבוש צוותים יעילים ואפקטיביים בארגונים, הן בעולם ההייטק והן בארגונים אחרים, הוא שיפור מיומנויות ניהול בקרב עובדים ומנהלים. יש מגוון סדנאות ותוכניות אימון המיועדות למנהלים ולעובדים, במהלכן זוכים לכלים מקצועיים ומוכחים לבניית צוותים יעילים בארגון, להקניית כלים ניהוליים ומיומנויות חשובות המסייעים לחברי הצוות להצליח, ולהכשרת עובדים ומנהלים בארגון שתפקידם להקים צוותים ולנהל אותם במיומנות גבוהה.